
https://nyti.ms/29ymSVh

ARCHIVES |  1989

Upheaval in China; Boldly and Subtly, China's Press Tests Limits . . .
By SHERYL WUDUNN and SPECIAL TO THE NEW YORK TIMES MAY 24, 1989

About the Archive
This is a digitized version of an article from The Times’s print archive, before the start of online
publication in 1996. To preserve these articles as they originally appeared, The Times does not alter,
edit or update them.

Occasionally the digitization process introduces transcription errors or other problems. Please send
reports of such problems to archive_feedback@nytimes.com.

Not many Chinese follow Italian politics, so perhaps it was a bit surprising for
People's Daily to carry a small front-page article Sunday on the resignation of the
Italian Government.

But in China, where subtlety is a way of journalism as of life, the message was
obvious: China's Government should think about resigning as well. Such hints are
still as much a part of Chinese newspapers as ink and paper, but the last few weeks
has seen a minor revolution in what newspapers can publish.

As a result, the hints are getting ever bolder, and sometimes newspapers even
make their point outright. In a dramatic contrast to the press coverage before the
student demonstrations began more than five weeks ago, China's news
organizations can now cover events that the Government would perhaps rather
hush up.

Some say a semi-independent press may be the democracy movement's
greatest achievement and a significant spur to further liberalization. 'More
Transparency'

''The real victory of student demonstrations may be freedom of the press, and
that press freedom is here to stay,'' said Fei Xiaodong, a journalist in Beijing at
China's boldest newspaper, the Shanghai-based World Economic Herald. ''Maybe

https://www.nytimes.com/
https://nyti.ms/29ymSVh
http://timesmachine.nytimes.com/browser
https://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/w/sheryl_wudunn/index.html
mailto:archive_feedback@nytimes.com


there won't be as much as there was at the peak before martial law, but it will be
better than before the demonstrations.''
Journalists hesitate to call the change a revolution, and they caution that whatever
independence they have won so far could be lost if the Chinese leaders in control
want to clamp down. Much depends on developments in the power struggle now
taking place at the highest levels.

But the journalists assert that the demonstrations have helped extend the
boundaries of what they may publish in their papers.

''There is more transparency, and all kinds of voices are reflected in the
newspapers now,'' said Fan Rongkang, deputy editor in chief at the official People's
Daily. Journalists Join Protests

Many Chinese regard freedom of the press as important not only for itself, but
also as a key milestone on the road to democracy. They see an independent press as
an institution that can supervise the Government and check its power, while at the
same time disseminating ideas and information and hastening the entire
democratic process.

China's press has always been tightly controlled by the Government and the
Communist Party, or at least by factions within them. While the Soviet Union has
gone far with glasnost, China has been much slower to liberalize its restrictions on
information.

When pro-democracy demonstrations broke out in mid-April, they might as
well not have happened, as far as the news organizations were concerned.
Newspapers and other news organizations were ordered not to mention the
protests except as an outpouring of expression for Hu Yaobang, the former
Communist Party leader, who died April 15.

As reporters tired of writing articles that were never published, the journalists
sent petitions to the Government and took to the streets, marching under the
banners of their own newspapers. Journalists and editors from nearly all the news
organizations, including the Communist Party's People's Daily and the
Government-run New China News Agency, joined in the student marches for
greater press freedom. Subtle Tactics After Crackdown

The transformation began with an article or two on the movement in each
paper. That multiplied into several articles and numerous pictures in each day's
paper.

''It's a milestone, it's very great progress,'' said Li Datong, an editor at China



Youth News, and one of the organizers in the journalist demonstrations. ''For the
time being the authorities have relaxed and loosened their control, but since it is
not an institutional improvement, they can tighten their control again.''

In the last five weeks, news organizations witnessed a startling transformation
to what was for a Communist country a remarkably independent press. Then, on
Saturday morning, came martial law, and all bets were off.

News organizations suddenly assumed a more cautious attitude, printing
fewer articles that were not authorized, but it was not a full-scale retreat. Instead of
openly criticizing the Government, newspapers tried more subtle tactics.
Placement of Articles

People's Daily on Monday published a front-page article about a Hungarian
leader objecting to the use of army troops to solve domestic problems. That was a
slap at Prime Minister Li Peng after his attempt to call army troops to the capital to
suppress the democracy movement.

A journalist at the newspaper confirmed that the placement of the article was
intended as a criticism of Prime Minister Li and his policies. He recalled the glee in
the newsroom when the Hungarian leader's comment was found, and it was
realized that it could be printed on the front page.

Television news and radio broadcasts have recently included daily reports on
the student protests. In a subtle indication that army troops are dissatisfied with
their mission to quell students, the television news today carried an illuminating
interview with an officer in the military. The news tonight was clearly trying to
embarrass Mr. Li by undermining the likelihood that his order for martial law
would be carried out.

''As soldiers, it is our bounden duty to obey orders,'' the major told the
reporter for the Central China Television news agency. ''But we will never fire at
the people.''

Then, the television reporter asked the kind of leading question that is rarely
seen, ''Haven't you received an order to move away?''

The major answered, ''Retreat, retreat.''
A version of this article appears in print on May 24, 1989, on Page A00011 of the National edition with the
headline: Upheaval in China; Boldly and Subtly, China's Press Tests Limits . . .

© 2019 The New York Times Company

https://help.nytimes.com/hc/en-us/articles/115014792127-Copyright-notice

